Vozidla
Dvounápravový vůz lehké stavby určený jako přípojný vůz pro legendární motorové vozy řady M 131.1. Vůz prošel kolem roku 2000 rekonstrukcí na bufet. Bylo změněno prostorové uspořádání, kde celému prostru dominuje podélně umístěný bar. Osvětlení je zářivkové. Vytápění zajišťuje naftový agregát. Kuchyňka je vybavena vším pro přípravu drobného občerstvení. Bar je vždy plně zásoben různými pochutinami a upomínkovými předměty. Napájení je možné z cizího zdroje nebo elektrocentrály.
Technická data:
Výrobce : Vagónka Studénka
Počet vyrobených kusů : 240
Rok výroby : 1956-1957
Nejvyšší dovolená rychlost : 60 km/h
Délka přes nárazníky : 12100 mm
Hmotnost : 12,6 t
Brzda : Knorr kp
Technický popis:
Označení: Ztf
Váha prázdného vozu : 10620 kg
Délka přes nárazníky : 8980 mm
Rozvor : 4500 mm
Tento vůz se na naše území dostal v rámci poválečné obnovy vozového parku evropských zemí při akci UNNRA. Vyroben byl ve vagónce Dorman Long v anglickém Middlesbrough. Bohužel výrobní štítek byl odcizen krátkou dobu před převzetím vozidla do našeho majetku. Vagón odpovídá přibližně naší řadě „Ztr“ . Je to dvounápravový vysokostěnný krytý vůz s dvěmi posuvnými dveřmi uprostřed obou bočnic. Pozdějšími úpravami byl přidány i jedny čelní dveře. Původně byl vybaven brzdou, ta byla ale v minulosti odstraněna a zůstalo pouze průběžné potrubí. V současné době na voze probíhá rekonstrukce. Byla odstraněna stará výdřeva a započato s broušením kovových částí.
Motorová lokomotiva
používá se pro posun v opravnách a na vlečkách podniků i k vedení pracovních vlaků. Lokomotiva vznikla z řady 700 (T211.0) výměnou motoru TATRA 111 za TATRU 930.51. Pro svoji nenáročnost a jednoduchost mechanického přenosu výkonu se hodně používá hlavně ve vlečkových provozech. Přezdívku má ,,PRASÁTKO“ podle rozměrů a zvuku motoru. Hojně se vyvážela lokomotiva na export. V devadesátých letech se z těchto strojů prováděly rekonstrukce na řady (797,798,799) již s elektrickým přenosem výkonu. V současnosti dochází k vyřazování této řady z běžného provozu. Tento stroj 701 484-8 byl původně objednaný jako T211 0002. Později byl přeznačen však u Vojenského útvaru Pardubice na T211 522 v souladu s označení strojů a dodávkou pro ČSD. Lokomotiva byla zakoupena do sbírek spolku Společnosti železniční při DKV Česká Třebová a členové ji svědomitě připravují pro provedení nového laku v dobových barvách.
Hlavní údaje
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1957 – 1962
Počet vyrobených kusů ř.700 627pro ČSR
Jmenovitý výkon spal. mot. 147 kW, Tatra 930-51
Uspořádání pojezdu B
Maximální rychlost 40 km/h
Služební hmotnost 22 t
Délka přes nárazníky 7 240 mm
Základní technické údaje
V roce 1955 byla zahájena sériová výroba malých posunovacích lokomotiv typu 1435 BN 60 v lokomotivce ČKD Praha. Celkem bylo vyrobeno 70 kusů ve dvou výrobních sériích. Do lokomotiv výrobce montoval naftový motor Škoda 6 S 110 o výkonu 60ti koňských sil. Přenos výkonu na hnací dvojkolí je mechanický přes čtyřstupňovou převodovku bez synchronizace a jalový hřídel, který přenáší kroutící moment na obě spřažené nápravy. Brzda lokomotivy je pouze ruční páková. Na některých byla v pozdějších letech provedena rekonstrukce a dosazena vzduchová přímočinná brzda. Vzhled a některé konstrukční celky, jako například svítilny jsou převzaty z parních lokomotiv.
Naše lokomotiva náleží k první sérii s výrobním číslem 3566 byla dodána v roce 1955 do národního podniku Orbana Doudleby nad Orlicí. Zde sloužila na místní vlečce vedoucí centrem obce až do roku 1987, kdy byla nahrazena lok. Řady T 211 623. Následně byla přesunuta do ZZN Kostelec nad Orlicí. Kde nahradila BN60 č. 3843/1955, ze které byly zachovány některé náhradní díly a následně byla v areálu sešrotována. Naše Bnka na místní vlečce jezdila až do roku 1998, kdy byla opět vytlačená mladším strojem ř T 211. Na podzim roku 1999 se podařil její odkup . V roce 2007 byla dokončena celková oprava do stavu v jakém vyjížděli z tovární brány. Od té doby se každoročně stává jednou z hlavních hvězd na regionálním dnu železnice konaném v areálu DKV Č Třebová, kde má oblibu hlavně mezi nejmenšími návštěvníky, pro svoji podobnost s parními lokomotivami. Lokomotiva bývá provozována spolu s plošinovým vozem.
Základní technické údaje:
Rozchod 1435 mm
Délka přes nárazníky 5466 mm
Vnější šířka skříně 2048 mm
Výška lokomotivy 2670 mm
Průměr dvojkolí 700 mm
Maximální rychlost 20 km/h
Váha lokomotivy 12 t
Motor ŠKODA 6 S 110
Výkon motoru 44 kW
Přenos výkonu Mechanický
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1955
Mašinka patří mezi nejmenší lokomotivy u nás.
Technický popis :
Označení: Np 322994/ 49 54 33 00 994-3
Váha prázdného vozu : 7150 kg
Délka přes nárazníky : 9000 mm
Rozvor : 4000 mm
Typ brzdy : Tlaková Božič
Ruční mechanická se svislým vřetenem.
Nejmenší poloměr oblouku : 150 m
Dvounápravový nákladní vůz meziválečné konstrukce s nýtovaným rámem a rozsochovým vedením dvojkolí. Vůz má brzdařskou plošinu. K účelům provozu má zvýšené zábrany oproti typově podobným vozům. Zajímavostí na vozidle jsou stopy po střepinách na jednom z čelníků a podélníku. Stopy patří době, kdy vůz sloužil jako ochranný v obrněném válečném vlaku. Vůz je vhodný doplněk do historické soupravy nebo jako exponát na tradičním Dnu železnice v depu Česká Třebová. Ve stavu spolku je od roku 2001
V únoru 2017 byla tato lokomotiva zakoupena od soukromého vlastníka. Lokomotiva je značně nekompletní (chybí přední kapota, spalovací motor, kompresor a další), je proto určena jako zdroj náhradních dílů (nápravy, nárazníky, převodovky, pult). O historii stroje T 211-0902 máme jen kusé informace. Dle dokumentace byla vyrobena v roce 1962. TBZ vykonána 31.3.62. mezi Libní a Běchovicemi. Sloužila na vlečce drátovny Hlohovec a od roku 1986 sloužila na vlečce ACHP Ludanice. Poslední velkou opravou prošla v roce 1998 ve Vrůtkách, kde nejspíše došlo k záměně za T 211-1009 a na rámu 0902 byla vyrobena 199-408-6. V roce 2012 došlo k odkupu z ACHP Ludanice soukromému majiteli a převozu do areálu v Sebedražie. Ten se původně snažil o její zprovoznění, ale z důvodu vady na rámu z toho sešlo. Během této doby právě přišla o chybějící části. V březnu 2017 se uskutečnila přeprava do České Třebové. S ohledem na to, že neuvažujeme o jejím zprovoznění, jsme přikročili k levnější, ale destruktivnější metodě přepravy. Aby se mašinka vešla na standardní návěs kamionu, bylo nutné seříznout zadní kapotu a boční madla. Torzo lokomotivy bylo v srpnu 2017 sešrotována v České Třebové.
Hlavní údaje
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby 1957 – 1962
Počet vyrobených kusů ř.700 627pro ČSR
Jmenovitý výkon spal. mot. 147 kW, Tatra 930-51
Uspořádání pojezdu B
Maximální rychlost 40 km/h
Služební hmotnost 22 t
Délka přes nárazníky 7 240 mm