Naše vozidla

Vozidla

Dvounápravový vůz lehké stavby určený jako přípojný vůz pro legendární motorové vozy řady M 131.1. Vůz prošel kolem roku 2000 rekonstrukcí na bufet. Bylo změněno prostorové uspořádání, kde celému prostru dominuje podélně umístěný bar. Osvětlení je zářivkové. Vytápění zajišťuje naftový agregát. Kuchyňka je vybavena vším pro přípravu drobného občerstvení. Bar je vždy plně zásoben různými pochutinami a upomínkovými předměty. Napájení je možné z cizího zdroje nebo elektrocentrály.

 

Technická data:

 

Výrobce :                                Vagónka Studénka

Počet vyrobených kusů :        240

Rok výroby :                          1956-1957

Nejvyšší dovolená rychlost :  60 km/h

Délka přes nárazníky :            12100 mm

Hmotnost :                             12,6 t

Brzda :                                   Knorr kp

Technický popis:

 

Označení:                                    Ztf

Váha prázdného vozu :             10620 kg

Délka přes nárazníky  :             8980 mm

Rozvor :                                       4500 mm

 Tento vůz se na naše území dostal v rámci poválečné obnovy vozového parku evropských zemí při akci UNNRA. Vyroben byl ve vagónce Dorman Long v anglickém Middlesbrough. Bohužel výrobní štítek byl odcizen krátkou dobu před převzetím vozidla do našeho majetku. Vagón odpovídá přibližně naší řadě „Ztr“ . Je to dvounápravový vysokostěnný krytý vůz s dvěmi posuvnými dveřmi uprostřed obou bočnic. Pozdějšími úpravami byl přidány i jedny čelní dveře. Původně byl vybaven brzdou, ta byla ale v minulosti odstraněna a zůstalo pouze průběžné potrubí. V současné době na voze probíhá rekonstrukce. Byla odstraněna stará výdřeva a  započato s broušením kovových částí.

Motorová lokomotiva

používá se pro posun v opravnách a na vlečkách podniků i k vedení pracovních vlaků. Lokomotiva vznikla z řady 700 (T211.0) výměnou motoru TATRA 111 za TATRU 930.51. Pro svoji nenáročnost a jednoduchost mechanického přenosu výkonu se hodně používá hlavně ve vlečkových provozech. Přezdívku má ,,PRASÁTKO“ podle rozměrů a zvuku motoru. Hojně se vyvážela lokomotiva na export. V devadesátých letech se z  těchto strojů prováděly rekonstrukce na řady (797,798,799) již s elektrickým přenosem výkonu.  V současnosti dochází k vyřazování této řady z běžného provozu. Tento stroj 701 484-8 byl původně objednaný jako T211 0002. Později byl přeznačen však u Vojenského útvaru Pardubice na T211 522 v souladu s označení strojů a dodávkou pro ČSD. Lokomotiva byla zakoupena do sbírek spolku Společnosti železniční při DKV Česká Třebová a členové ji svědomitě připravují pro provedení nového laku v dobových barvách.

Hlavní údaje

Výrobce                                                                             ČKD Praha

Rok výroby                                                                       1957 – 1962

Počet vyrobených kusů  ř.700                                      627pro ČSR

Jmenovitý  výkon  spal. mot.                                         147 kW, Tatra 930-51

Uspořádání pojezdu                                                       B

Maximální rychlost                                                         40 km/h

Služební hmotnost                                                          22 t

Délka přes nárazníky                                                      7 240 mm

Základní technické údaje

 

V roce 1955 byla zahájena sériová výroba malých posunovacích lokomotiv typu 1435 BN 60 v lokomotivce ČKD Praha. Celkem bylo vyrobeno 70 kusů ve dvou výrobních sériích. Do lokomotiv výrobce montoval naftový motor Škoda 6 S 110 o výkonu 60ti koňských sil. Přenos výkonu na hnací dvojkolí je mechanický přes čtyřstupňovou převodovku bez synchronizace a jalový hřídel, který přenáší kroutící moment na obě spřažené nápravy. Brzda lokomotivy je pouze ruční páková. Na některých byla v pozdějších letech provedena rekonstrukce a dosazena vzduchová přímočinná brzda. Vzhled a některé konstrukční celky, jako například svítilny jsou převzaty z parních lokomotiv.

 

Naše lokomotiva náleží k první sérii s výrobním  číslem 3566 byla dodána v roce 1955 do národního podniku Orbana Doudleby nad Orlicí. Zde sloužila na místní vlečce vedoucí centrem obce až do roku 1987, kdy byla nahrazena lok. Řady T 211 623. Následně byla přesunuta do ZZN Kostelec nad Orlicí. Kde nahradila BN60 č. 3843/1955, ze které byly zachovány některé náhradní díly a následně byla v areálu sešrotována. Naše Bnka na místní vlečce jezdila až do roku 1998, kdy byla opět vytlačená mladším strojem ř T 211. Na podzim roku 1999 se podařil její odkup  . V roce 2007 byla dokončena celková oprava do stavu v jakém vyjížděli z tovární brány. Od té doby se každoročně stává jednou z hlavních hvězd na regionálním dnu železnice konaném v areálu DKV Č Třebová, kde má oblibu hlavně mezi nejmenšími návštěvníky, pro svoji podobnost s parními lokomotivami. Lokomotiva bývá provozována spolu s plošinovým vozem.

Základní technické údaje:

Rozchod                                                          1435 mm

Délka přes nárazníky                                    5466 mm

Vnější šířka skříně                                        2048 mm

Výška lokomotivy                                        2670 mm

Průměr dvojkolí                                            700 mm

Maximální rychlost                                      20 km/h

Váha lokomotivy                                          12 t

Motor                                                            ŠKODA 6 S 110

Výkon motoru                                              44 kW

Přenos výkonu                                              Mechanický

Výrobce                                                         ČKD Praha

Rok výroby                                                   1955

Mašinka patří mezi nejmenší lokomotivy u nás.

Technický popis :

Označení:                                           Np 322994/ 49 54 33 00 994-3

Váha prázdného vozu :                    7150 kg

Délka přes nárazníky  :                    9000 mm

Rozvor :                                               4000 mm

Typ brzdy :                                          Tlaková  Božič

Ruční mechanická se svislým vřetenem.

Nejmenší poloměr oblouku :           150 m

 

Dvounápravový nákladní vůz meziválečné konstrukce s nýtovaným rámem a rozsochovým vedením dvojkolí. Vůz má brzdařskou plošinu. K účelům provozu má zvýšené zábrany oproti typově podobným vozům. Zajímavostí na vozidle jsou stopy po střepinách na jednom z čelníků a podélníku. Stopy patří době, kdy vůz sloužil jako ochranný v obrněném válečném vlaku. Vůz je vhodný doplněk do historické soupravy nebo jako exponát na tradičním Dnu železnice v depu Česká Třebová. Ve stavu spolku je od roku 2001

V únoru 2017 byla tato lokomotiva zakoupena od soukromého vlastníka. Lokomotiva je značně nekompletní (chybí přední kapota, spalovací motor, kompresor a další), je proto určena jako zdroj náhradních dílů (nápravy, nárazníky, převodovky, pult). O historii stroje T 211-0902 máme jen kusé informace. Dle dokumentace byla vyrobena v roce 1962. TBZ vykonána 31.3.62. mezi Libní a Běchovicemi. Sloužila na vlečce drátovny Hlohovec a od roku 1986 sloužila na vlečce ACHP Ludanice. Poslední velkou opravou prošla v roce 1998 ve Vrůtkách, kde nejspíše došlo k záměně za T 211-1009 a na rámu 0902 byla vyrobena 199-408-6. V roce 2012 došlo k odkupu z ACHP Ludanice soukromému majiteli a převozu do areálu v Sebedražie. Ten se původně snažil o její zprovoznění, ale z důvodu vady na rámu z toho sešlo. Během této doby právě přišla o chybějící části. V březnu 2017 se uskutečnila přeprava do České Třebové. S ohledem na to, že neuvažujeme o jejím zprovoznění, jsme přikročili k levnější, ale destruktivnější metodě přepravy. Aby se mašinka vešla na standardní návěs kamionu, bylo nutné seříznout zadní kapotu a boční madla. Torzo lokomotivy bylo v srpnu 2017 sešrotována v České Třebové.

 

Hlavní údaje

Výrobce                                                                             ČKD Praha

Rok výroby                                                                       1957 – 1962

Počet vyrobených kusů  ř.700                                      627pro ČSR

Jmenovitý  výkon  spal. mot.                                         147 kW, Tatra 930-51

Uspořádání pojezdu                                                       B

Maximální rychlost                                                         40 km/h

Služební hmotnost                                                          22 t

Délka přes nárazníky                                                      7 240 mm